Pressmeddelande: Ny partistyrelse vald & alla förtroendeuppdrag tillsatta på årsmöte

Nackas tredje största parti Nackalistan höll årsmöte 9 mars. Mötet beviljade avgående styrelsen ansvarsfrihet och valde en ny styrelse med partiordförande Caroline Dickson i spetsen.

Nackalistans medlemmar och förtroendevalda
Nackalistans medlemmar och förtroendevalda efter årsmötet 2023

Samtliga poster tillsatta

Samtliga återstående förtroendeuppdrag i nämnder, råd och styrelser tillsattes med nya och nygamla, engagerade medlemmar som ser fram emot att få bidra i lokalpolitiken.

Posterna var bordlagda på grund av tidigare avhopp. Nackalistan är ett medlemsstyrt parti, och rätt genomförd tar den demokratiska processen tid – nu är samtliga poster tillsatta.

Enhälliga beslut om ansvarsfrihet

Inför årsmötet fick Nackalistan 2022 års revisionsrapport. Liksom tidigare år godkände revisorn Hans Juhlin ekonomin. Revisorn godkände också förvaltningsdelen.

Revisions­rapporten innehöll dock flera sidor allvarliga anklagelser mot enskilda medlemmar. När informationspunkten om revisionsrapporten var klar valde Hans Juhlin att lämna mötet. Han meddelade också årsmötet att han lämnar Nackalistan.

Då frågan om ansvarsfrihet för den gamla styrelsen där Bo Ståldal varit ordförande fram till 7 december kom upp på dagordningen, fanns därför bara ett förslag för årsmötet att ta ställning till, nämligen att bevilja ansvarsfrihet för såväl Bo Ståldals styrelse som den sittande styrelsen. Båda besluten togs enhälligt.

Förändringsprocess inledd

Nackalistan har nu inlett en nödvändig förändringsprocess med att se över stadgar och införa jävsregler för att undvika den maktkoncentration som tidigare har funnits i partiet. Vi beklagar att före detta medlemmar fortsätter att agera destruktivt i syfte att störa vårt politiska arbete. Trots den senaste tidens turbulens har nya medlemmar tillkommit och gamla medlemmar återkommit. Med en ny, driven partistyrelse står nu Nackalistan starkt och redo att genomföra den politik som vi gick till val på.

Mikael Carlsson, oppositionsråd, ledamot Nacka kommunfullmäktige, Nackalistan

Mikael Carlsson

Ledamot i Nacka kommunfullmäktige
Oppositionsråd
Bor i Boo.
mikael.carlsson@nacka.se

Publicerad av Konstantinos Irina

Ledamot för Nackalistan i Nacka kommunfullmäktige, talesperson för nätverket Bevara Trolldalen!, bloggare på vastrasicklao.se sedan 2007.